Військовий Хортинг — сила духу,
воля до перемоги, вдосконалення особистості

Методика навчання

Навчати учнів прийомам військового хортингу потрібно на всіх видах зброї (рушницях, карабінах, автоматах, пістолетах, ножах тощо), наявних на озброєнні підрозділів збройних сил. Для вдосконалення бійців у виконанні прийомів рукопашної сутички, для розвитку у них потрібних в рукопашному бою якостей слід застосовувати дерев’яні макети учбової зброї, автомати, рушниці, пістолети, ножи,  палиці з м’якими наконечниками.

Навчання технічним прийомам і способам рукопашного бою в діючій армії слід проводити на спеціальних заняттях за рахунок годин, відведених на фізичну підготовку. Подальше тренування бійця треба проводити на заняттях з тактичної підготовки при вирішенні конкретних тактичних завдань.

Головними елементами методики навчання технічним прийомам військового хортингу є:

  • зразковий показ прийому з коротким поясненням його призначення і техніки його виконання у двобої;
  • вивчення прийому спочатку в цілому (виконати 3-5 разів);
  • відпрацювання потрібних прийомів за елементами і усунення грубих помилок;
  • тренування бійця в цілісному виконанні прийому (деталі прийому відпрацьовуються поступово, в ході тренування).

У початковий період підготовки учнів основою методики занять є:

  • групове вивчення;
  • самостійне тренування (одиночне або парне) учнів у виконанні прийомів (в той же час керівник почергово перевіряє кожного учня).

Одне із завдань вивчення прийомів рукопашної сутички і тренування бійця — розвиток і вдосконалення у нього вольових і фізичних якостей. Це досягається шляхом багаторазового повторення прийомів (за короткими командами, знаками, сигналами), насичення заняття елементами раптовості, несподіваності, включення в тренування коротких за часом, але часто повторюваних дій, що вимагають швидкості і великого напруження, чергування на заняттях різних прийомів і дій: ходьби, бігу, стрибків, метання гранат, лазіння тощо. Насамперед доцільно вивчати наступальні прийоми і дії військового хортингу, а потім пов’язані з ними захисні дії.

Після того як прийом освоєний учнем, треба тренувати його у виконанні цього прийому в різних умовах і в поєднанні з раніше вивченими прийомами. При комплексному тренуванні слід чергувати виконання різних способів дій, наприклад: дії, що вимагають швидкості — з діями, що привчають до обережності і точності; дії, що розвивають силу і витривалість — зі спокійними і малорухомими; стрімкі дії з вигуками і криками — з діями скритними, безшумними.

У військовому хортингу в початковий період підготовки потрібно тренувати учнів у діях, що вимагають не тривалого, але сильного напруження. Потім, коли вони отримають необхідну підготовку, вводити короткі граничні і тривалі великі напруження. Таким чином виробляється різнобічна спеціальна військова витривалість.

Домагаючись, щоб бійці діяли тактично грамотно і осмислено, необхідно ускладнювати ситуації, завдання, наближати її до бойових умов. З цією метою на заняттях від учнів доцільно вимагати:

  • пересування і подолання перешкод всіма способами відповідно до ситуації на місцевості (стрімко, ведучи вогонь на ходу, а також таємно і безшумно);
  • знищення противника у першу чергу вогнем (навскидку, в упор), гранатою і холодною зброєю.

Навчальна ситуація багато в чому пожвавлюється, якщо учні, які позначають противника, діють активно, сноровисто, вміло керують манекенами, користуються указками, тренувальними палицями, несподівано з’являються, нападають і зникають з поля бою.

Організація і проведення занять

Досвід бойової підготовки багатьох підрозділів Федерації військового хортингу України показує, що навчання бійця військового хортингу доцільно проводити у формі двогодинного навчально-тренувального уроку не рідше двох разів на тиждень.

Урок проводиться в такому порядку:

Вступна частина (10-20 хв)

Пояснення мети заняття. Добирання до місця занять з рішенням коротких завдань: пересування різними способами, подолання перешкод, дії за несподіваними ввідними, командами і сигналами.

Основна частина (50-60 хв)

Вивчення способів пересування, подолання перешкод, метання гранат, прийомів бою автоматом (карабіном, гвинтівкою). Робота прикладом зброї. Стрільба в упор по мішенях з використанням страйкбольної зброї с пластиковими кульками. Прийоми двобою на автоматах, палицях із м’яким наконечником. Прийоми двобою гумовим ножем, підручними засобами і без зброї.

Відзначимо, що в основній частині заняття корисніше вивчати невелику кількість нових прийомів і способів (2-3), удосконалюючи вже засвоєні раніше.

Заключна частина (10-30 хв)

Пересування, подолання перешкод, ведення вогню страйкбольною зброєю пластиковими кульками по встановленим мішеням, метання гранат, кидок в наступ і ураження противника багнетом (прикладом, ножем) однієї або декількох груп манекенів, парні і групові бої на рушницях із м’якими наконечниками (короткі епізоди бою), ходьба, повороти.

Заняття з підготовки до рукопашної сутички можуть бути організовані одночасні, змінні та змішані.

На одночасних заняттях з військового хортингу всі бійці підрозділу (взводу, відділення) поодинці, парами або групами займаються тільки одним розділом підготовки до рукопашної сутички. Ця форма занять найбільш зручна в початковому періоді навчання.

На змінних заняттях з військового хортингу бійці одного підрозділу вивчають різні розділи підготовки до рукопашної сутички.

Приклади проведення таких занять з військового хортингу:

  • перше відділення (група) вивчає прийоми бою на автоматах;
  • друге відділення (група) — прийоми бою з ножем;
  • третє відділення (група) — подолання перешкод;
  • четверте відділення (група) — прийоми бою на автоматах з м’якими наконечниками.

Через 15-20 хвилин (час визначається інструктором) відділення (групи) міняються місцями і приступають до вивчення інших прийомів. Наприкінці таких занять проводиться загальне комплексне тренування.

Описаний метод найбільш застосовний при тренуванні вже підготовлених бійців військового хортингу в зв’язковому і чіткому виконанні раніше засвоєних прийомів. Він застосовується головним чином в основній частині заняття.

Змішані заняття — це такі заняття, на яких одну частину часу учні засвоюють якийсь один розділ військового хортингу, а іншу — різні розділи (зі зміною груп). Наприкінці змішаних занять також проводиться комплексне тренування.

Кожне із перелічених занять повинно проводитися за здалегідь складеним планом, в якому зазначені мета заняття, прийоми, що підлягають вивченню, орієнтовний час, форма одягу та необхідний інвентар. Напередодні заняття інструктор з військового хортингу знайомить командирів відділень (або старших груп) із планом, інструктує їх, перевіряє обладнання місця для занять, інвентар та навчальну зброю.

Основним у тренуванні є: вироблення витривалості, рухливості і автоматизму у виконанні прийомів атаки і захисних дій. Для проведення занять рекомендовано виготовити своїми силами необхідну кількість опудал, манекенів, тренувальних палиць, дерев’яних ножів, макетів зброї та гранат, а також різні варіанти простих природних перешкод і спеціальну воєнізовану смугу перешкод.

Таким чином, основна мета навчання військового хортингу — підготувати сміливого, спритного, рішучого і ініціативного бійця, який вміє знайти правильне рішення в найважчій бойовій ситуації, досконало володіє прийомами єдиноборства з противником, пересування з подоланням перешкод, стрільби з різних видів зброї та влучного метання гранати.

Загальний робочий план програми військового хортингу складається з чотирьох розділів: прийоми бою автоматом; способи пересування і подолання перешкод; способи метання ручних гранат; прийоми ведення двобою неозброєного з озброєним противником.

Заняття з військового хортингу у навчальних закладах проводять тренери, вчителі з фізичної культури та предмету Захист України., а в діючих військових частинах — підготовлені інструктори з військового хортингу, командири взводів і відділень.

Опробація Військового Хортингу буде проводиться на прикладі допризовної підготовки на базі Навчально  Виховного  Комплексу м.Бровари в яку будуть залучені професійні інструктори та викладачі.

Розроблено:

Майстер спорту з національного виду спорту Хортинг, кандидат у майстри спорту з кульової стрільби, президент міжнародної федерації військового хортингу, викладач з військового хортингу України, діючий військовослужбовець Збройних сил України Шило Олексій Миколайович.

Президент УФХ, Заслужений тренер України, майстер спорту України міжнародного класу, учасник війни у Республіці Афганістан, Професор кафедри педагогічних наук Єрьоменко Едуард Анатолійович.